Skönhet & smink / 2013 / 1       

Balsammetoden - tre månader

 Den andra januari 2013 var den senaste gången jag tvättade mitt hår med schampo. Jag berättade om balsammetoden på min gamla blogg (här och här) men jag tänker visa lite mer hur det faktiskt fungerar. Jag har alltså slutat med schampo och tvättar istället håret med endast balsam. I schampo kan det finnas konstiga och onaturliga ämnen som kan irritera håret och hårbotten, och jag som hade eksam i hårbotten upplevde detta som jobbigt.
 
Efter att ha slutat med schampo har eksemet försvunnit och håret har blivit mer lockigt istället för att vara rufsigt och fluffigt. Titta på bilderna ovan till exempel. Äntligen känns det som att jag faktiskt kan gå med utsläppt hår utan att jag behöver göra något med det. Förut ville jag alltid locka det med locktången innan men det har jag inte gjort på flera månader.
 
De här är de produkter jag har använt. Jag började med att tvätta håret jättenoga med ICAs Sensitive Care Schampo som innehåller sulfater som rensar bort silikoner och mineraloljor ur håret. Därefter provade jag först att tvätta med endast Garant Såklart Balsam, vilket jag upplevde gjorde att klådan i hårbotten inte gick över. Så jag började istället använda Loreal Elvital Volume Collagen Balsam, som luktar jättegott och gör håret lätt att kamma ut. Jag gnussar in balsamet jättenoga (främst i hårbotten) och sköljer länge.
 
Jag har inte använt stylingprodukter i mitt hår på nästan fyra månader och jag har inte heller använt locktång eller hårfön. Jag har istället försökt fixa håret naturligt: jag gör en fläta i håret när det fortfarande är blött och sover med flätan i över natten. Dagen efter tar jag ut flätan och håret är jättevågigt, se bild här. Det blir nästan snyggare resultat än med locktången.
 
För mer information om Balsammetoden, kolla in lockigt.se och bloggen Juneabstract.
Linn
2013 /

Dina lockar har verkligen blivit härliga och mer tillsammans. :) Va roligt att det fungerar bra för dig!

Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It