Litteratur / 2013 / 0       

Barnmorskan i East End

För två veckor sedan lånade jag den här boken på biblioteket. Tv-serien med samma namn är baserad på den här boken, som är en slags memoar, och har visats på SVT. Nu finns det en andra säsong av tv-serien att se (jag har redan sett den) men jag vet inte när SVT kommer visa den.

I den här boken får man följa författaren när hon som ung nyexaminerad barnmorska på 1950-talet kom till ett nunnekloster i Londons East End för att börja arbeta. Området beboddes av mycket stora och fattiga familjer. Preventivmedel var i princip okänt, husen var trånga och slitna och nästan alla saknade rinnande vatten och inomhustoalett. Det kryllade av barn och ohyra. För Jennifer, som kom från en skyddad medelklassfamilj, blev det ett chockartat möte med fattiga människors livsvillkor. Hon förfasades över smutsen, stanken, den ofta obefintliga personliga hygienen och de enorma barnhorderna. Men som barnmorska kom hon människorna i området nära och hon lärde sig att älska och beundra den livsvilja, värme, kärlek och underbara humor som trots allt frodades i misären.
 
Jag gillade faktiskt den här boken med det kanske beror på att jag ju redan sett tv-serien. Den utspelar sig under en tid som är lite knepig; det är strax efter kriget och människorna har inte helt kommit över det. Men samtidigt är världen inte som den var innan kriget kom, något har förändrats. Man lyssnar på en ny slags musik, tv:n uppfinns och det blir en modernare värld. Författaren skrev ytterligare två böcker om sina upplevelser som barnmorska i East End, men jag känner att jag inte behöver läsa dem. Jag tittar hellre på tv-serien, det är lättare, och det som står i böckerna kommer förmodligen komma med i serien så småningom. Men jag rekommenderar alla som gillar tv-serien att läsa boken. Här får man en annan bild av huvudpersonen än i serien.
 
Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It