Skönhet & smink / 2013 / 0       

Sex månader utan schampo

Nu har det gått lite mer än sex månader sedan jag använde schampo sist när jag tvättade håret. Jag har under hela denna tid kört med något som heter Balsammetoden, vilket innebär att jag har slutat använda hårprodukter som innehåller onaturliga och konstiga ämnen. Jag tvättar nu mitt hår med endast balsam och använder inga stylingprodukter alls. Jag kände inte att jag behövde fota mitt hår igen för det har inte förändrats så mycket sedan april. Men skillnaden från när jag började i januari är ju enorm!
 
Jag brukar tvätta mitt hår max två gånger i veckan, ungefär som jag gjorde tidigare. Nu i sommar har jag ofta satt upp det i en fläta direkt efter jag tvättat det. Mitt hår är så tjock och det blir riktigt varmt om jag har det utsläppt. Jag har också sovit med håret i en fläta och när jag sedan släpper ut håret är det jättevågigt och vackert.
 
De här produkterna har jag använt. Först ICA Sensitive Hair Oparfymerat Schampo. Det här använde jag som mitt sista-schampo, dvs ett schampo som ska skölja bort alla silikoner och mineraloljor som sitter kvar från t.ex. hårspray eller andra schampo. De första månaderna använde jag Garant Så Klart Balsam, som är godkänt av Astma- och Allergiförbundet. Det är oparfymerat men jag gillade inte hur det gjorde mitt hår elektriskt när jag borstade ut det. Jag började därför använda Loreal Elvital Volume Collagen Balsam. Det doftade jättegott men efter några månader ville jag använda ett annat balsam. Den gröna flaskan, det är Garnier Fructis Nordic Hair Care Pure Volume Balsam, som jag använder nu. Jag gnuggar in det jättenoga i hårbotten och tar lite av innehåller i den rosa burken, Loreal Elvital Nutri-Gloss Inpackning, i topparna. Jag låter det sitta i några minuter, ofta medan jag duschar, och sköljer sist ut allt balsam, igen jätttenoga och ganska länge.
 
Jag tycker Balsammetoden fungerar kanon i mitt hår. Jag fixar inte håret lika mycket som jag gjorde innan. Nu tvättar jag det bara, låter det lufttorka och sätter sedan ofta upp det i en fläta eller en knut. Ingen hårspray, inget värmeskydd för att locka det med locktång, ingenting.

Jag har tidigare bloggat om mina tankar om Balsammetoden, läs mina inlägg HÄR och HÄR.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It