Litteratur / 2013 / 0       

Att vilja läsa böcker

En sak som jag har tänkt på de senaste åren är det här med klassiker inom litteraturen. Jag har studerat litteraturvetenskap i ett år och har upptäckt massor av klassiker som jag vill läsa. Men det senaste året har jag knappt läst två böcker. Det går så trögt att läsa och listan med böcker jag vill läsa bara växer och växer. Jag tar mig inte tid att läsa trots att jag har sådan läslust. Men det jag har funderat på är om jag faktiskt VILL läsa de där böckerna eller om jag känner mig TVINGAD eftersom de är klassiker eller böcker man har hört talas om.  Vissa klassiker måste man nästan ha läst, det hör till allmänbildningen men måste man verkligen läsa dem om man inte än har gjort det? Det är ju ingen tävling om vem som har läst flest böcker.
 
Jag får ibland dåligt samvete när jag tänker på de böcker jag verkligen vill läsa och jag inser att jag inte kommer hinna läsa dem. Det finns inte tid för det, man kan inte sitta och läsa hela tiden. Så jag får nog göra ett urval - bara läsa de böcker som jag själv vet att jag verkligen vill läsa och sedan kanske strunta i resten. Ibland kanske det räcker med att läsa recensioner eller annat om böckerna för att veta vad de handlar om, då behöver man inte läsa dem. Men å andra sidan kan ju recensioner göra så att man blir ännu mer nyfiken på böckerna.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It