Litteratur / 2013 / 2       

Böcker som jag vill läsa

Sedan jag blev medlem på Boktipset känner jag att jag har fått mycket bättre ordning och struktur på min läsning. På Boktipset kan man skapa en egen bokhylla med de böcker man läst och göra listor med till exempel böcker som man vill läsa. Jag kommer nu bättre ihåg vad jag har tyckt om de böcker jag läst, jag har skrivit recensioner och satt ett betyg på dem. Här nedan är sex stycken av väldigt många böcker som jag vill läsa:
 
En riktig fantasyklassiker som jag tror blir svår att läsa på grund av att den utspelar sig i en påhittad värld. Serien handlar om en grupp av det småväxta folket hoberna som är på väg mot Domedagsklyftan för att förstöra en märkvärdig ring. De flyr samtidigt från den onde trollkarlen Sauron som har planer på att erövra ringen.
 
Min favoritbok, Fördjupande studier i katastroffysik, har jämförts med denna bok så jag är nyfiken på den. Den här boken handlar om Richard som börjar på collage och snart accepteras av skolans innersta intellektuella krets. Han  inser snart att de ägnar sig åt mer än ett vanligt collageliv. Till slut går deras lekar för långt och någon måste ta skulden.
 
Jag läste alla böcker i serien för något år sedan, men jag har lust att göra om det snart. Böckerna om Harry Potter, pojken som får veta att han är trollkarl och börjar i en trollkarlsskola, är kända över hela världen. Personligen tycker jag att de senare böckerna i serien är bäst och jag är imponerad över hur författaren har lyckats knyta ihop hela handlingen i slutet.
 
 
Boken som tv-serien med samma namn är baserad på. En slags biografi av författarens erfarenheter som barnmorska i Londons East End. När hon kom till nunneklostret i området för att börja arbeta hade hon aldrig kunna föreställa sig den misär hon mötte. Men hon upptäckte snart att bland smutsen så fann hon livsvilja, humor och värme bland de människor hon träffade. 
Jag läste de första böckerna i den här serien när jag var mindre men jag läste aldrig klart dem. Syskonen Pevensie kallas till det magika landet Narnia föratt besegra den onda häxan och detta blir starten på ett stort äventyr. De kommer tillbaka tillNarnia flera gånger och varje gång får de ett nytt uppdrag - var tid har sin ondska som hotar det goda landet.
15-åriga Charlie delar med sig av sina tankar under sitt första år i hig school. Hans tankar, känslor, problem och upplevelser berättas på ett intimt, rörande, unikt och stundtals hysteriskt roligt sätt -bara för att i nästa stund bli hjärtskärande sorgligt. Det stora överliggande temat är att han försöka leva sitt liv, samtidigt som han vill rymma ifrån det.
 
 
Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Alekzandra Kelahaara
2013 /

Finns alldeles för mycket som jag vill läsa (och dessutom har ståendes) att jag börjar få ångest.

Svar: Samma här! Jag gillar idén att ha något att läsa, jag är verkligen lässugen, men i själva fallet så läser jag väldigt sällan. Detta gör ju så att högen med böcker som jag vill läsa bara växer och växer och jag undrar när jag kommer få tid att läsa dem.
Caroline

Alekzandra Kelahaara
2013 /

Det blir som ett evigt dilemma, men jag läser ändå hyfsat mycket. Fast så har man kurslitteratur och annat. Nä fy, har bestämt lovat mig själv att det inte blir fler böcker nu! Vi får väl se hur det går... haha.

Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It