Litteratur / 2013 / 0       

Recension av En dag

En dag är en bok av David Nicholls. Jag och min syster såg filmen som är baserad på den när den gick på bio och sedan funderade vi på att läsa boken. Så nu har jag gjort det och här kommer en recension av den.

"Du kan leva hela ditt liv utan att inse att det du letar efter finns rakt framför dig ...15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. I morgon måste de gå skilda vägar. Men var kommer de att vara den här dagen om ett år? Och varje år som följer?"
 
Man får alltså följa två personer som känt varandra länge och som ibland funderar på om det är så att de faktiskt älskar varandra. De är bästa vänner och har därför stunder då de hatar varandra men även stunder då de verkligen behöver varandra. Boken är lätt att läsa, men bara glider in och får följa huvudkaraktärerna genom sina liv. Det är intressant att läsa konversationer mellan två personer som känt varandra så länge att de kan småflörta med varandra, skämta och skrika åt varandra men även veta att det inte förändrar deras relation. Det är naturliga dialoger och snygga formuleringar. Allt som allt tycker jag att En dag var riktigt bra och det är nog mest de två huvudpersonerna som gör det bra. De har framtidsdrömmar, funderingar om familj och vänner, och helt plötsligt har de vuxit upp och vet inte vad de vill med livet. Det är nog så verkligheten är och därför är det lätt att känna igen sig.
 
Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It