Mat & recept / 2014 / 0       

Bakat till påsken

Förra påsken bakade jag en citronkaka till fika. Jag har alltid trott att bakverk med citron blir surt och äckligt - det måste smaka som diskmedel! - men denna kaka blev jättegod och saftig. Nu i påsk ville jag göra något liknande men inte just denna kaka. Det blev ett recept på citronrutor (fast jag delade dem aldrig i rutor) från ELLE Mat och Vin från 2010 och vanliga chokladbollar. Vi är inga fan av påskmat så det fick bli påskfika istället.
 
100 g smör
1 dl strösocker
3 dl havregryn
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kokt kallt kaffe

Chokladbollar

Rör ihop allt till en smet. Rulla till små bollar som sedan rullas i kokosflingor, strösocker, hackad vit choklad, sesamfrön eller annat gott. Receptet ger ca 15 chokladbollar.  
 
 
 
Bottenlager
120 g smör
3 1/4 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl strösocker 
Fyllning
2 ägg
2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
3 - 4 msk saft från citronjuice
Citronrutor

Blanda ihop smör, mjöl, bakpulver och socker med en gaffel och tryck ut i en ungssäker form ca 20 x 20 cm i diameter. Baka i ugnen på 180 grader i 20 min, ta sedan ut ur ugnen. Blanda samman ägg med socker, mjöl, bakpulver och citronjuice och häll över bottenlagret. Grädda i ugnen i ytterligare 20 min. Låt svalna och skär i rutor. Receptet ger ca 20 bitar. 
 
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It