Skönhet & smink / 2014 / 0       

Ett år med Balsammetoden

Ja, som rubriken lyder så är det ett år sedan jag började med Balsammetoden. När jag började med det så skrev jag om det i två inlägg på min gamla blogg, här är del ett och del två.
 
För att sammanfatta det lite: Jag har alltså slutat tvätta håret med schampo för att sluta utsätta håret för produkter som innehåller främst mineraloljor, silikoner, sulfater och alkoholer. Jag hade tidigare eksem i hårbotten och det såg allmänt riktigt torrt ut så jag ville ha en förändring. Nu har jag inte använt schampo, stylingprodukter eller locktången på över ett år och det är riktigt bra. Jag låter håret självtorka, har det ofta uppsatt i en knut eller fläta och låter det mest bara vara.

Sista vanliga schampot
Jag minns inte vilket schampo jag använde men jag tvättade håret precis som vanligt förutom att jag hoppade över balsam. Jag ville se vad schampo egentligen gjorde för mitt hår. Det gjorde det jätterisigt och fluffigt, inte alls som vanligt.
Sista schampot
Använde ICAs Sensitive Care Schampo som är godkänt enligt Balsammetoden att använda som sista schampo, vilket ska rensa håret på djupet från silikoner och alkoholer som kan ha kommit dit av andra schampon och stylingprodukter.
 
Första balsam
Använde bara Garant Såklart balsam. Tog mycket, masserade in i hårbotten, gnuggade in i hårtopparna och sköljde rent jättenoga. De mest uppenbara förändringen var att det var svårare att kamma ut och inte alls lika fluffigt när det torkat samt att det kliade lite i hårbotten.
 
En månad
Efter en månad bytte jag balsam till  Loreal Elvital Volume Collogen som gjorde att det inte längre kliade i hårbottet. Det var också nu som jag tyckte att lockarna i håret blev mer definierade, se jämförsbild här.
Tre månader
Efter tre månader märkte jag ingen större skillnad. Jag började vänja mig vid bara balsam, det blev en rutin. Efter sex månader började jag använda Garnier Fructis Pure Volume Balsam samt Loreal Elvital Nutri Gloss inpackning, båda luktade jättegott.
Tolv månader
Efter nio månader hade mitt hår vuxit jättemycket. Jag använde samma produkter som efter sex månader och tyckte  att det funkar bra. Jag ser ingen anledning till varför jag inte ska fortsätta med Balsammetoden.
 
Om man vill börja med Balsammetoden så kan jag tipsa om att googla efter godkända balsam innan man börjar. Det finns vissa krav och det finns listor som cirkulerar på Internet med vad som är godkänt, t.ex. över godkända sista-schampo samt balsam. Det lättaste är att helt enkelt bara välja ett balsam från ett märke man känner igen och som är lätt att få tag på (t.ex. i matbutiken). Det kommer behövas med balsam än vad man tror eftersom det är viktigt att man masserar in hela hårbotten samt topparna med det.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It