Tankar / 2014 / 0       

Lyx eller lyxigt?

Min syster, som pluggar informationsdesign med inriktning textdesign på Mälardalens Högskola, fick för några veckor sedan en uppgift att hitta fotografier som representerar speciella områden, till exempel saknad och lyx. Just lyx tyckte hon var lite krångligt. Om man slår upp ordet "lyx" (substantiv) i Svenska Akademins ordlista så står det: "prakt, yppighet, överflöd, något onödigt".  Enlig Svenska Akademins ordbok så står "lyxig" (adjektiv) däremot för "lyxbetonad, luxuös".
 
Jag själv började fundera lite kring lyx när min syster bad mig om hjälp för skoluppgiften. Det mest självklara, och som de flesta skulle svara på frågan om vad lyx är, är nog dyra saker, som en bil, en diamantring, en stor villa med pool eller liknande. Men så tycker inte jag. Lyx är att ha tid och pengar att spendera men jag ser på det på ett annat sätt.
 
Om man går till jobbet varje dag och helt plötsligt får möjligheten att bli skjutsad, tänk vilken lyx! Att inte behöva ha det jobbigt, svårt, ont, eller tråkigt. Det är lyx! Att efter en lång dag på jobbet eller i skolan byta om till en mjuk pyjamas, krypa ner i sängen och läsa en bra bok, det är lyx! Att äta sin favoritmaträtt, det är lyx! Att göra roliga, bra saker man inte gör så ofta, det är lyx.
 
Är det till exempel lyxigt att ha möjligheten och pengar att kunna gå och gymma varje morgon? Nej, om man gymmar varje morgon så är det snarare lyxigt om man för en gångs skull kan stanna hemma och ha en lång skön sovmorgon. Det handlar väl om perspektiv, antar jag.
 
 
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It