Mat & recept / 2014 / 0       

Äpple- och kanelmuffins

Om ni vill baka något gott till helgen så rekommenderar jag dessa äpple- och kanelmuffins. Jag älskar verkligen kanel och det blir gott med äppelbitar i dessa muffins. Receptet, som ger ca 15 - 20 muffins, kommer från min gamla hemkunskapsbok. Jag brukar se till att alltid ha dessa eller vanliga chokladmuffins i frysen, så det bara är att tina upp några om jag blir sugen på något gott.
 
50 g margarin
1-2 äpplen
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
2 tsk bakpulver
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl mjölk 
Sätt ugnen på 225 °C. Fyll en muffinsplåt med muffinsformar. Smält margarinet
i en kastrull och låt svalna. Skala, kärna ur och hacka äpplena i småbitar. Blanda
mjöl, bakpulver och kanel i en liten skål. Vispa ägg och socker poröst i en annan
större skål. Rör försiktigt ner mjölblandningen i ägg- och sockerblandningen. Rör
även ner mjölk, det smälta smöret och äppelbitarna. Här är det viktigt att smaka
på smeten, den är riktigt god. Häll i smeten i muffinsformarna, fyll till ungefär 2/3.
Ställ muffinsplåten mitt i ugnen och grädda i ca 10 min.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It