Hälsa & träning / 2014 / 0       

Träna hemma eller på gymmet?

Det här med gymkort är lite klurigt tycker jag. Först och främst, det kostar pengar. Man kan lika gärna träna hemma istället. Har man ett par träningsskor så kan man gå ut på en joggingtur i naturen istället för att betala pengar för att jogga på springbandet på gymmet. När det gäller styrketräning blir det lite mer komplicerat. Visst, man kan träna med kroppsvikt men för att få det lite tuffare så behövs extra vikter. Jag läste en artikel på Aftonbladet där skribenten testade hemmaträning i 21 dagar. Man brukar säga att det krävs 21 dagar för att ändra en vana. Skribenten tränade 15-30 minuter fem dagar i veckan. I början gick det bra, det var bara att sätta igång när man stod på vardagsrumsgolvet. Men till slut tappade hon motivationen.
 
Det är nog det som är den stora skillnaden när man han ett gymkort. Man packar träningsväskan, åker iväg till gymmet, kommer dit med målet att bara träna, man sätter igång och tränar, åker hem svettig och känner sig stolt. Tränar man hemma blir det lätt så att man hittar på andra saker att göra när man har tänkt att träna. När man ligger på golvet och gör rygglyft ser man helt plötsligt en stor dammråtta under soffan och då resar man på sig och hämtar dammsugaren. När man ändå är igång så tar man och städar hela vardagsrummet och helt plötsligt har det blivit dags att laga kvällsmat och det var den kvällen. Det finns många distraktioner och det är lätt att känna sig lite dum där man står och tränar för sig själv.
 
Jag velar just nu mellan att köpa gymkort eller att fortsätta att träna hemma. När jag var arbetslös så var det pengar som var det stora hindret  men nu har jag ett jobb och jag kan dessutom få friskvårdsbidrag, så nu finns det egentligen inget som hindrar mig. Jag ska nog prova att träna på gym i alla fall, bara för att ha provat det.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It