Litteratur / 2015 / 0       

Recension: Emma av Jane Austen

Det har tagit lång tid att läsa ut denna bok men nu är jag klar. Emma publicerades år 1816 och handlar om faran med att missförstå romanser. Huvudkaraktären, Emma, är rik och bortskämd men vänlig. Hon överskattar sin egen förmåga att para ihop folk och har ofta fel om vad det andra gör egentligen betyder. I romanens början försöker hon para ihop sin väninna med byns unge kyrkoherde som i sin tur blir intresserad av Emma. Men det är Emmas betydligt äldre granne och mentor, Mr Knightley, som väcker hennes kärlek. Detta inser vi läsare självklart långt innan än Emma.
 
”Jag ska ha en hjältinna som ingen utom jag kommer att tycka särskilt mycket om”, skrev Jane Austen om sin roman, som av många anses vara hennes främsta roman. Jag tyckte faktiskt att Emma var en ganska behaglig karaktär att följa - hon är visserligen lite naiv och håller fast vid sina fördomar - men hon är inte elak på något vis. Man vill stiga in i romanen och ruska om henne ibland, så hon får se på saker från andra perspektiv. Boken är ibland rolig, om man nu kan säga så om en bok som handlar om förnäma kvinnors bekymmer och svårigheter i georgianska England.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It