Mat & recept / 2015 / 0       

Fudge med juleskum och vit choklad

Jag bakar inte så ofta nu för tiden, men nu när det är jul finns det ju massor av goda saker att baka. Juleskum är något som det definitivt äts mycket av under julen och när jag hittade detta recept på Amanda Blooms blogg så bestämde jag mig för att testa det. Just julgodis vet jag inte om jag har bakat något gång, men jag älskar vit choklad och det i kombination med juleskum lät riktigt gott.
 
 
12 skumtomtar
150 gram vit choklad
50 gram smör
2 dl strösocker
1 dl vispgrädde
Mät upp och blanda smör, socker och vispgrädde i en kastrull. Låt sockret lösas upp på låg värme, klipp sedan ned skumtomtarna och låt allt sjuda samman tills tomtarna smält, ca 10 minuter. Bryt chokladen i bitar och ta bort kastrullen från spisen, låt nu chokladen smälta ner tills det är blankt. Häll smeten i en form, ca 20x15 cm, klädd med bakplåtspapper. Receptet ger ungefär 35 bitar.

Visste ni förresten att Cloetta har tillverkat juleskum sedan 1934 men att det var först på 1960-talet som skumtomtarna började se ut som de gör idag?
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It