Film & TV / 2015 / 0       

Tv-tips: Rakt in i hjärtat

"Varje år föds 1 000 barn med hjärtfel i vårt land. Till Barnhjärtcentrum i Lund kommer föräldrar med barn som inte skulle överleva utan operationer. I dokumentärserien ”Rakt in i hjärtat” följer vi några av dessa hjärtebarn och deras familjer, som kämpar för att få tillvaron att fungera i skuggan av en svår sjukdom. I många fall kan hjärtsjuka barn leva fullt normala liv efter sin behandling. Men det krävs ibland många operationer och sjukhusvistelser i olika skeden av livet för att reparera dessa hjärtan. Alla kirurgiska ingrepp medför risker, men hjärtkirurgi är mer komplicerat och riskfyllt än många andra operationer, och det ställer höga krav på kirurgerna och övrig sjukhuspersonal."
 
Jag blev berörd när jag såg denna dokumentärserie. Det handlar om barn med allvarliga hjärtsjukdomar, om deras föräldrar och om läkarna som behandlar dem. Att få ta del av hur man som familj tänker, hur man förbereder sig för en operation och hur man ändå försöker leva vardagslivet. Jag är ändå riktigt stolt över att man kan fixa såna här sjukdomar i Sverige, att vetenskapen har kommit så långt. Vi är smarta som har utvecklat ett system som oftast fungerar, men ibland finns det såklart saker som inte ens människan kan fixa. Just den är dokumentärserien tyckte jag var intressant eftersom man fick följa hjärtsjuka barn i olika åldrar. Man fick ta del av hur de påverkas av sina sjukdomar på olika sätt, men det de har gemensamt är att de är sjuka.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It