Mat & recept / 2015 / 1       

Ett av de godaste bröden man kan baka

Nu för tiden äter jag väldigt sällan "vanligt bröd". Jag och min dietist håller fortfarande på att undersöka bland annat vilka slags sädeslag jag tål, så jag äter glutenfria bröd istället. Glutenfria bröd är ganska kompakta och man köper dem oftast frysta, så de blir lite konstiga i konsistensen när man tinar dem. Just nu saknar jag detta bröd, det är ljust, fluffigt och jättegott. Det passar perfekt med ost och skinka på bröden. Receptet kommer från min gamla hemkunskapsbok.
 
 12 frukostbollar
4 dl fingervarmt vatten
4 msk olja
4 krm salt
50 g jäst = 1 paket
8 - 10 dl vetemjöl
Häll vatten, olja och salt i en skål. Smula ned jästen och rör med en träsked. Tillsätt nästan hela mängden mjöl. Tillsätt, om de behövs, mer mjöl. Fortsätt arbeta degen tills den släpper skålen. Låt jäsa i skålen under bakduk i 15 min. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Knåda degen och forma till små bollar, lägg på plåten. Sätt på ugnen på 250 ºC. Låt jäsa i ca 30 min. Pensla bröd med ägg och strö på valfria frön. Sätt plåten i mitten av ugnen, grädda bullarna i ca 8 minuter. Ta ut bullarna och lägg dem på ett galler för att svalna.
 
rememberthiis.blogg.se
2015 /

Mums!

Svar: Ja, de är verkligen jättemums!
Caroline

Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It