Tankar / 2015 / 0       

Det där med språk

Jag är en kommunikatör, jag har lätt för språk, jag har alltid haft lätt för grammatik, tycker om att skriva och tycker mindre om att prata. Jag ser stavfel väldigt lätt och tycker själv att jag är rätt bra på att undvika dem (förutom när jag skriver ett blogginlägg och ibland glömmer att läsa igenom dem innan jag publicerar dem). Jag skulle inte säga att det stör mig när andra begår stavfel, det är väl bara så att man har lärt sig språk på olika sätt, och tror att man har lärt sig rätt och då undrar man aldrig varför ord egentligens kan stavas på andra sätt. Men jag som är en språkmänniska, tycker ändå att det är lite konstigt att folk använder fel ord vid fel tillfälle.
 
Står man vid frysdisken i mataffären och ska köpa gröna ärtor så går det inte att hitta. Men ärter, däremot finns det gott om. Jag vet inte vad som är rätt, rent grammatiskt, men ärtor låter mer rätt, i alla fall enligt min mening. Men det kanske handlar om vilka slags ärtor det handlar om, det finns ju rätt många olika.
 
Utnyttjar man ett erbjudande i en butik, till exempel vid rea, så tjänar man aldrig något, man sparar. Detta hör jag väldigt ofta - folk verkar ha svårt att veta skillnaden mellan att spara och tjäna. Jag har särskilt svårt när man ser reklam för erbjudanden och de egentligen menar att man sparar, inte tjänar. Hur kan man egentligen ha missuppfattat detta?
 
De här exemplen är det jag stör mig mest på och tycker att jag stöter på mest också. Har ni fler exempel på ord, stavningar eller uttryck som används "fel"?
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It