Litteratur / 2015 / 0       

Tre böcker med liknande handlingar

Jag fyller år om två veckor och har egentligen inte kommit på något att önska mig än, men jag tycker ju om att läsa, så jag hittade tre böcker som jag tyckte verkade bra. Problemet är bara att de handlar om ungefär samma sak. Alla tre böcker handlar om hemligheter som på något sätt måste dyka upp till ytan, visst låter de spännande?
 
Fågelburen
Handlar om fyra syskon som växer upp i ett vackert gammalt hus. En påskhelg drabbas familjen av en tragedi, åren går och syskonen växer upp utan mycket kontakt. Snart är det som att de aldrig varit en familj. Men något har hänt som får dem att återvända hem, tillbaka till huset de växte upp i och till vad som egentligen hände den där påsken för länge sedan. Boken beskrivs som en charmig familjesaga med en rejäl dov svärta i botten.
 
Carolines arv
Handlar om två systrar som återvänder till familjens släktgods en mörk vinterdag. När de går igenom gammelmormors tillhörigheter väller minnena över dem. Idylliska barndomssomrar som ruvar på olösta hemligheter. Gåtor som måste få ett svar. Minnen av kusin Henry som försvann spårlöst en het sommardag. Minnen av en elak mormor, vars liv kantades av bittert svek. Och en hemlighet som spänner över två kontinenter och mer än hundra år. Detta är en snillrikt komponerad historia där författaren väver samman en familjs öde i dåtid och nutid.
 
Systrarna Tides sista sommar
Handlar om Dora bor med sin pojkvän och gör sitt bästa för att leva ett lyckligt liv när hon upptäcker att hon är gravid. Hon kan inte värja sig från gamla minnen och mörka hemligheter som ledde till att familjen splittrades för tio år sedan. Hon återvänder till familjehuset för att bringa klarhet i vad som hände och när Dora börjar söka efter sanningen inser hon att hennes syster Cassie kan vara nyckeln till gåtan. Kan hon bara få Cassie att öppna sig och avslöja den hemlighet som hon svurit skulle följa henne i graven, kan hon vara ett steg närmare lösningen.Detta är ett fängslande familjedrama med tre generationer kvinnor i centrum.
 
Frågan är nu vilken av de här tre böcker som jag ska önska mig i present? Eller ska det bli alla tre? Men de handlar ju om nästan samma sak, det känns lite konstigt. Ett sätt att ta reda på vilken av böckerna som är bäst är att leta efter recensioner om dem, men det kan också vara ett sätt att förstöra för sig, för det är svårt att skriva recensioner utan att avslöja lite för mycket av handlingen. Utifrån sammanfattningarna ovan tror jag faktiskt att det blir Carolines arv eller Systrarna Tides sista sommar på grund av att de även verkar ha en parallellhandling som utspelar sig förr i tiden. Jag gillar egentligen inte böcker som utspelar sig i nutiden, men Jojo Moyes bok Livet efter dig har fått mig att ändra mig lite. Men det lutar nog åt att jag kommer önska mig de två senare böckerna i present.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It