Litteratur / 2015 / 0

Än finns det hopp - recension

Jag läser väldigt sällan böcker av svenska författare eller böcker som utspelar sig i Sverige, eller jag skulle snarare säga att jag aldrig gör det. Det har bara blivit så av någon anledning. Men jag köpte Än finns det hopp på bokrean i mars för den verkade spännande. Visst, den utspelar sig i Sverige, men det som lockade var mer att den också utspelade sig på 50-talet och på ett sjukhus. Nu i efterhand kan jag säga att jag fick lite vibbar av tv-serierna Mad Men och Breathless, som utspelar sig vid ungefär samma tid, när jag läste boken. Än finns det hopp är den första boken i en romanserie och jag tänker läsa de resterande delarna så småningom.

Bland de första sidorna i boken finns en förteckning över karaktärerna och hur förhållandena mellan dem ser ut. Det borde man se lite som ett varningstecken över att det kan (och är) svårt att hålla reda på alla personer. Jag blandar lätt ihop dem och särskilt om man inte läser så mycket av boken vid ett tillfälle. Men vi får i alla fall följa ödet hos bland annat den ensamstående mamman vars son plötsligt får polio, den unga sjuksköterskan som flyttat från Stockholm och en läkarfru som gärna vill imponera. De stora temana i boken är klass- och könskonflikter i en sjukhusmiljö. Ibland tycker jag att det känns precis som när jag ser filmer som utspelar sig förr i tiden, att det blir lite för perfekt. Författaren har gjort sin research, det krävs ju verkligen när man skriver en sådan här bok, men vissa detaljer känns överflödiga och nästan för tidsenliga. Men om man kan bortse från detta så är boken ganska lättläst.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
E-post