Film & TV / 2015 / 0       

Testament of Youth

Baserad på en verklig händelse utspelar sig den brittiska filmen Testament of Youth före, under och efter första världskriget. Vera är en ung kvinna som förväntas gifta sig men själv vill hon studera på universitetet i Oxford och skriva. När hon till slut får faderns välsignelse och anländer i Oxford får hon veta att hon som kvinna måste jobba dubbelt så mycket som män. Hon förälskar sig i sin brors vän, Roland, och plötsligt bryter kriget ut. Vera vägrar sitta och vänta och anmäler sig sjuksköterska  Frankrike. När kriget är över, och de män hon älskade mest av allt är alla döda, återvänder hon till Oxford, hon är förändrad och beslutar sig för att arbeta för en värld utan krig.
 
Det är svenska Alicia Vikander som spelar huvudrollen och det var nog en av enledningar till att jag ville se den. Hon är duktig, både i skådespeleriet men också på den brittiska dialekten, men det tog ett tag innan jag tyckte att filmen tog fart. Det jag verkligen gillade med filmen var hur den var filmad - det känns som att man är där med karaktärerna. Det är annars ganska lätt när man gör filmer idag som utspelar sig i andra årtionden, att göra det så perfekt och fint som möjligt (jag tänker bland annat på Downton Abbey) men det blir nästan lite tråkigt då. Men den här filmen var allt annat än tråkig. Den skildrar många ungas öden under kriget: unga män vill kämpa för sitt land, kvinnor som skilj åt från sin älskade, att inse att krig är allvar och att överleva när allt är över men allt har förändrats.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It