Tankar / 2015 / 0       

Att starta en egen blogg - Del 3 av 3

Att starta en egen blogg - Del 3 av 3: Sen då?
Tidigare har jag gett tips på saker man bör tänka på innan man startar en egen blogg och hur man kommer igång med bloggandet. I inläggsseriens sista inlägg tar jag upp lite ren fakta om bloggandet och hur man går vidare när man väl börjat blogga.

Hur du skriver ditt första inlägg
Även om det än så länge inte finns lagar kring bloggandet så finns det ett antal oskrivna regler, man kan kalla det för bloggvett. Försök att tänka att din blogg ska innehålla ditt material. Man får inspireras av andra, men det är inte okej att kopiera andras inlägg eller bilder utan att ange källa. Även om det är din blogg, och du får skiva vad du vill på den, så får du ändå inte riktigt skriva vad du vill. Det får inte kränka andra människor, så tänk därför om utifall du vill skriva negativ kritik eller åsikter. Då kanske det är bättre att låta bli. Om du publicerat något du ångrat kan du alltid ta bort det, men om bloggen är öppen för andra så kan det redan orsakat skada. Försök att tänka på bloggen som en chans för positiva möten, det handlar om dig och dina läsare. Det blir mycket trevligare om alla är snälla mot varandra.
 
Det där med kommentarer
Har du en öppen blogg med kommentarfunktion får du vara beredd på att få kommentarer. Fundera på hur du ska bemöta dem - vill du ens ha kommentarer (kommentarfunktionen går att stänga av på blogg.se), tänker du svara på alla? Negativa kommentarer och spam går alltid att radera och det går att spärra ett IP-nummer som återkommande skriver elakheter. Att spamma andras kommentarfält för att göra reklam för din egen blogg uppskattas aldrig, så lägg inte ner tid eller energi på det. Försök att ha en dialog med dina läsare genom att vara vänliga mot dem, svara på kommentarer, då kanske de besöker din blogg fler gånger.
 
Få fler läsare
Jag har några tips för er som vill ha fler läsare till sina bloggar. Det mest uppenbara är att skriva om intressanta saker. 90% av besökare lämnar en blogg efter 10 sekunder. Det gäller att locka till vidare läsning snabbt. Gör det enkelt för läsarna - strukturera bloggen i kategorier så att besökarna kan navigera snabbt. Svara på kommentarer för att bygga en relation. Kika på bloggens statistik, vilken tid på dygnet har den flest besökare, vad hade du skrivit om då? Lär känna dina läsare, vilka typer av inlägg får flest kommentarer (för min blogg är det oftast sådana som handlar om mat, skönhet och inredning)? Koppla din blogg till Facebook och Bloglovin så att fler upptäcker den.
 
Hur du kan tjäna pengar på din blogg
Jag kände att jag behövde ha med denna rubrik, trots att jag inte har någon erfarenhet av detta. Det allra vanligaste sättet att tjäna pengar via en blogg är att gå med i ett sk. affiliatenätverk. Då lägger du in en annons på bloggen och får betalt varje gång dina läsare klickar på den. Annonsnätverk är ett annat sätt, där du får betalt per sidvisning. Något som brukar vara ganska tydligt är när en blogg har sponsrat inlägg. Det innebär att ett företag betalar dig för att skriva ett inlägg om deras produkter eller tjänster, du gör reklam för dem helt enkelt. Man kan även starta en webshop och sälja saker som kan intressera dina läsare. Ett lättare sätt är att marknadsföra sina försäljningar på Blocket och Tradera genom sin blogg, perfekt om man har saker hemma som man vill sälja. Jag själv har som sagt ingen erfarenhet av att tjäna pengar på bloggen, men jag undersöker det lite. Jag har starta en egen shop via Tipser, men detta kommer inte ge mycket pengar alls.
 

 
Jag har bloggat i många år och ser det som en del av vardagen. Jag fotar mat jag äter, skriver recensioner om filmer jag sett och böcker jag läst, berättar om min träning och mycket mer. Jag redigerar bilder och skriver inlägg, det sker automatisk. Men när man tänker efter så är det en rätt så stor grej att ha en blogg, det har jag insett när jag skrivit denna inläggsserie. Läser man många andra bloggar och känner att man själv skulle vilja starta en blogg så säger jag - gör det! Det är kul, man lär sig mycket inom olika områden (foto, korrekt språk, bildredigering, webbdesign m.m) som man kan stor ha nytta av. Dessutom blir bloggen som en slags dokumentation som är rolig att gå tillbaka och titta i. Man ser hur man utvecklas och får kontakt med andra med samma intresse.
 
Besök gärna Bloggskolan som blogg.se driver. Där finns fler tips på hur man kan starta en blogg.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It