Film & TV / 2015 / 0

Recension: Familjen Bélier

Jag och min syster fick möjlighet att se den franska filmen Familjen Bélier gratis via tidningen Amelia. I familjen Bélier är alla döva förutom 16-åriga Paula, som tar hand om alla utom sig själv. Vad hennes föräldrar inte vet är att deras dotter har en fantastisk röst och en talang utöver det vanliga, något Paulas musiklärare upptäcker. Paula ställs nu inför sitt livs svåraste val - att stanna kvar hos sin familj eller uppfylla sina drömmar.

Den här filmen har allt - den är rolig, sorglig, spännande och underhållande. Jag, personligen, tycker att den har lite för många komiska inslag - det är främst scener med de döva föräldrarna - för att man ska kunna ta filmen på allvar, men det fungerar ändå ganska bra. Det är tjejen som spelar huvudrollen, en sångerska som var med i den franska versionen av sångtävlingen The Vioce, som är stjärnan i filmen. Hon kan självklart sjunga riktigt bra, men hennes skådespeleri gör att man verkligen tror på hennes problem. Jag tycker visserligen att skådespelaren kanske är lite för gammal för att spela Paula, men hon förmedlar ändå känslor bra. Det är en av filmens styrkor - den är fylld av olika känslor.

En tjej upptäcker att hon kan sjunga och får möjligheten att lämna sina döva föräldrar och åka till Paris. Vad väljer hon? Egentligen är det ganska klyschéaktigt, man kan förutspå slutet redan i filmens början. Det är nog det enda negativa som jag ser det. Men allt som allt var det en bra film vars slutscener lockar till tårar i ögonen. Jag själv blir inte så känslosam när jag ser filmer, men jag såg några andra torka sina tårar.
Namn
E-post

URL