Mat & recept / 2015 / 0       

Kärleksmums

Helgen efter påsk bakade jag kärleksmums som jag har varit sugen på väldigt länge. En luftig chokladkaka med en glasyr med en hint av kaffe. Det är lite knepigt att baka den, eller egentligen är det kanske inte så svårt, men det tar lång tid. Receptet jag använde mig av kommer från Sju sorters kakor.
 
150 g margarin/smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
Sätt ugnen på 175 grader. Smält matfett och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och matfettet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna (ju större långpanna, desto lägre blir kanan. Jag skulle nog ha tagit en större långpanna för kakan blev väldigt hög). Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter, kakan ska vara helt genomgräddad.
 
75 g margarin/smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl florsocker
Låt kakan svalna (jag ställde den i kylskåpet så det skulle gå fortare - kakan måste vara sval, annars smälter glasyren som man ska lägga på kakan). Smält matfettet till glasyren. Tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning. Bred glasyren på kakan. Strö över riven kokos eller färgglatt strössel. Skär kakan i fyrkantiga bitar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It