Mat & recept / 2015 / 0       

Kallpressad kokosolja från Kung Markatta

I somras köpte jag en burk kallpressad kokosolja från Kung Markatta efter att jag varit nyfiken på det ett tag. Jag tycker om kokos och tänkte att det skulle vara spännande att prova något nytt. Kokosolja är inte flytande i rumstemperatur, den har en ganska fast men samtidigt fluffig konsistens och smälter först vid 25 grader. Den kallpressas direkt efter skörd på ekologiska kokosnötter och har en mild doft och smak av kokos.
 
Jag har använt den istället för margarin när jag stekt bananpannkakor och kyckling, och det har fungerat bra. Kung Markatta tipsar även om att man kan blanda ner den i smoothie, men det rekommendear jag inte. Eftersom smoothie är kallt så blir det bara klumpar av kokosoljan, inte gott. Jag har också lagt ner ca en matsked i havregrynsgröten på morgonen och det har blivit riktigt gott. 
 
Kokosolja innehåller en stor mändg mättat fett, som vi har fått lära oss kan vara farligt. Men "de mättade fetterna som finns i Kung Markattas kokosolja är Laurinsyra och Kaprylsyra som är lättsmälta och förbränns snabbt. De tas upp direkt av kroppen och omvandlas till energi. Ytterst lite av dessa fetter går till kroppens fettceller." Sedan ska man ju inte äta för mycket av något, så jag tycker att det känns helt okej att använda det vid till exempel matlagning eftersom jag använder så lite varje gång. 
 
Källa: Kung Markatta - Kokosolja.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It