Övrigt / 2016 / 0       

Ibland lönar det sig att klaga

I höstas pendlade jag till jobbet i Eskilstuna varje dag - det innebar ca 15 timmar pendling i veckan. Jag åkte först med lokalbussen till högskolan eller tågstationen här i stan för att sedan byta till buss eller tåg till Eskilstuna.
 
En morgon kom aldrig den första bussen som jag tog här hemifrån till högskolan, där jag skulle byta till nästa buss mot Eskilstuna. Och det var ingen idé att ta nästa buss (som kom 20 minuter senare) eftersom bussen till Eskilstuna bara gick en gång i timmen, jag hade redan missat den då. Så jag gick hem igen och tog bussen om en timme istället. Sedan skickade jag in en ansökan om reseersättning till Västmanlands Länstrafik och fick ett värdebevis på 50 kr, vilket var väldigt generöst.
 
I mellandagarna i vintras hade bussen till Eskilstuna juluppehåll, så jag fick åka tåg istället. När jag skulle tanka mitt 10-resors tågkort i automaten på centralstationen i Eskilstuna blev jag osäker på om jag räknades som vuxen eller ungdom, men jag valde vuxen. När jag senare kollade upp detta visade det sig att jag räknades som ungdom, och som ungdom är det lite billigare. Så jag hörde av mig till Trafik i Mälardalen (som är biljett- och trafiksamverkan för lokaltrafik och regionaltåg i Mälardalen) och frågade om jag kunde få tillbaka mellanskillnaden eller kunde ladda om kortet, men det gick inte. Då förklarade jag också att det i automaten inte står åldersgränsen för när man räknas som vuxen. Som tack för att jag påpekade det skickade de ett SJ Regionalkort laddat med 600 kr (!), med 3 års giltighetstid. De sa också att om Konsumentverkat hade hittat detta fel först skulle Trafik i Mälardalen ändå blivit tvungna att fixa det, så de var tacksamma för att jag påpekade det. Nu har jag inte tittat i tågautomaten om felet har rättats till men det skulle vara roligt om de gjort det.
 
Så ibland kan det löna sig att klaga när något gått fel, att ryta ifrån lite och i alla fall prova. Det värsta som kan hända är att man inte får någon reseersättning, men om bussen aldrig kommer så är det ju fel och det ska man ha ersättning för. 
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It