Vackra saker / 2013 / 0       

Min födelsedag

I lördags fyllde jag som sagt år. Vi åt frukost i lugn och ro och sedan sade pappa helt plötsligt att vi skulle iväg på en utflykt. Jag fick inte veta vart vi skulle men jag skulle gissa det senare när jag kom på det.
 
Vi åkte först till Qvartinge Antik som ligger inte så långt ifrån Mariefred. Det visade sig att familjen läst mitt blogginlägg om att jag vill gå på loppis oftare. När vi gick in här sade pappa att om jag hittade något som jag ville ha så skulle jag få det som en present. Alltså den här ladan är fullproppad med prylar, möbler, porslin, böcker och mycket mer. På första våningen finns det mest riktigt gamla möbler och ett rum med bara sextio- och sjuttiotals-prylar. På andra planet finns lite allt möjligt, jag såg bland annat en sextiotalstv. På den översta våningen (som var stekhett, det var säkert lika varmt som i en bastu!) fanns det som man kanske skulle kalla för skräp men också lite kläder. Jag hittade i alla fall två saker som vi köpte. Jag rekommenderar verkligen alla som är intresserade av vintage- och second hand-prylar att åka dit, det finns jättemycket!
 
Det blev lunchdags och vi åkte till Taxinge Slott som inte ligger så långt därifrån. Slottet är känt för att ha norra Europas största kakbord med tårtor, kakor och smörgåsar, vi räknade till 50 olika sorter. Istället för lunch så köpte vi alltså fika. Jag tog en morotskaka, ett chokladkex och någon slags hallongrotta. Det var så varmt, vi åkte dessutom i en bil som inte har fungerande luftkonditionering...
 
Efter den något söta lunchen åkte vi vidare mot Strängnäs hamn där vi tog varsin glass. Återigen var det väldigt varmt men vi lyckades till slut hitta skugga under ett stort träd. Vi satt där och åt våra glassar medans vi tittade på när en inkommande båt försökte styra in till sin "parkeringsplats", han fick försöka många gånger. Till sist åkte vi till Lata Pigan i Vela utanför Hummelsta, det var ändå på vägen hem. Jag visade resten av familjen stället där jag köpte min blå 40-talsklänning. Sista bilden föreställer vad vi köpte på Qvartinge Antik: En blommig kjol och en gammal fotoram, totalt 40 kr.
 
När vi kom hem lagade vi mat, lasagne, åt kladdkaka med jordgubbar och glass till efterrätt och jag öppnade mina presenter. Vi har som tradition i familjen att vi inte blir väckt på morgonen och får presenter utan vi sparar det till senare på dagen. Och det var min (varma) födelsedag.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It