Litteratur / 2013 / 0       

Några födelsedagspresenter

I lördags fyllde jag år och jag fick bland annat sex st böcker i present (jag glömde fota den sjätte som ligger på mitt sängbord, jag har precis börjat läsa den, Mississippi av Hilary Jordan).
 
Först En välbevarad hemlighet av Kate Morton. Jag gillar hennes böcker, de utspelar sig ofta förr i tiden, runt krigstiden och är både romantiska och spännande. Den här handlar om en ung tjej som bevittnar en fasanfull händelse och som senare i livet bär en mörk hemlighet som hon måste ta itu med.
 
Den osynliga bron av Julie Orringer utspelar sig i Paris precis när andra världskriget bryter ut. Den handlar om en ung arkitektstudent som blir kär i en balettskolelärare. Till slut bryter kriget ut och paret och deras familjer kämpar för sin överlevnad.

I Berättelsen om Pi av Yann Martel  får man följa en sextonårig indisk pojkes överlevnad efter att båten han, hans familj och deras exotiska djur färdades på åker ner i djupet. Tillsammans med en tiger, en zebra, en orangutang och en zebra tillbringar han nätterna i en livbåt. Han hinner tillbringa lång tid att fundera över livet samtidigt som han upplever ensamheten.
 
Himlens fånge av Carlos Ruiz Zafón är fortsättningen på Vindens skugga. Här träffar vi åter De bortglömde böckernas gravkammare, Daniel och Fermín som driver en bokhandel tillsammans och spänningen. I slutet av 50-talet kommer en man in och vill köpa en värdefull bok och en hemlighet som legat begravs i mer än 20 år avslöjas.
 
I Drömbokhandeln av Laurence  Cossé får vi följa ett par som öppnar en bokhandel som blir en succé. Men så börjar problemen med anonyma hot och negativa kommentarer om bokhandeln på internet det blir tydligt att parets dröm om en fantastisk bokhandeln kommer bemötas med avundsjuka och våld.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It