Film & TV / 2013 / 0       

Fyra intressanta dokumentärer på SVT Play

Jag tittar inte mycket på tv längre, jag orkar inte. Jag går upp tidigt på morgonen och går och lägger mig tidigt på kvällen. Däremot går jag in på SVT Play ibland för att se på program där. Förutom tv-serier så blir det mycket dokumentärer. Sist jag gick in dit hittade jag dessa fyra dokumentärer som jag nu tipsar er om att titta på. Men gör det rätt så snart eftersom visa av dem kommer tas bort på hemsidan snart.
 
Mysteriet med 100-åringarna
"Antalet hundraåringar i världen bara ökar. Vi åker till Japan, USA, Sicilien och Frankrike och tittar närmare på fenomenet med vår ökande livslängd. Sjundedagsadventister till exempel är vegetarianer, dricker inte kaffe, läser Bibeln flera timmar om dagen och lever tills de blir 100."
 
Beroende av tv-serier
"Många av oss älskar tv-serier. Några är beroende. Men hur fungerar dessa serier och varför får de tittarna att se avsnitt efter avsnitt? Vilka behov tillfredsställer serierna?"
 
Förgiftad kompromiss
"Alfred var bara 12 veckor när det visade sig att han har flera farliga kemikalier i blodet - miljögifter som han måste ha fått via sin mamma. Miljöminister Lena Ek förfasas över resultatet av blodtestet. Men hur agerade hon själv när hon hade möjlighet att påverka EU:s nya kemikalielag?"
 
Efter sprutan
"Om att leva med narkolepsi. 14-åriga Emelie Olsson är ständigt trött men kan ändå inte sova på natten. För tre år sedan följde hon myndigheternas uppmaningar och vaccinerade sig mot svininfluensa. Strax efter drabbades hon och hundratals andra barn och unga av narkolepsi. Hur är det att leva med denna livslånga sjukdom? Och vem ska ta ansvar för att hon blev sjuk?"
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It