Litteratur / 2013 / 0       

Tips på bra kurslitteratur

Nu är det snart ett år sedan jag studerade på högskolan sist så jag kände att det var dags att rensa lite bland all kurslitteratur som jag har. Jag pluggade kurser inom svenska och engelska, grafisk form och kommunikation. Här är åtta böcker som jag känner att jag vill behålla för de var så bra, så jag tipsar andra om att läsa dem.

Allmänna böcker för högskola och universitet

Skrivboken - Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Siv Strömquist
Här kan man läsa om hur man kan skriva olika slags texter på högskole- och universitetsnivå. Det kan handla om essäer, uppsatser, skrivregler och skrivprocesser. Jag kan tänka mig att alla som ska börja plugga på högskolan kan ha nytta av den här boken.

Tala väl - 10 lektioner i praktisk retorik
Kurt Johannesson
Jag läste en kurs i retorik och jag gillar egentligen inte att hålla tal men när jag läste den här boken blev det mer som en utmaning. Författaren har ett enkelt språk och gör retorik spännande. Här finns tips på hur man kan lägga upp sitt tal och roliga berättelser kopplade till retorik.

Svenska och grammatik

Svenska skrivregler
Språkrådet
Alla borde egentligen äga ett exemplar av denna bok. En bok om svensk grammatik med allt var det innebär. En bok som kan vara bra att ha för att slå upp saker man är osäker på. Sedan är ju bokomslaget rätt så snyggt så jag vill inte riktigt slänga bort den här boken riktigt än.

Språkriktighetsboken
Svenska Språknämnden
En bok om språkriktighetsfrågor. Säger man t.ex. "större än mig" eller "större än jag", "före" eller "innan" "de" eller "dem"? Här finns rekommendationer om hur man formulerar sig korrekt.

Grafisk form och design

Den visuella texten - multimodal analys i praktiken
Anders Björkvall
Idag är många texter multimodala ( skapar betydelse genom mer än skrift). Boken innehåller många exempel från reklam och andra massmedier, läroböcker och vardagstexter på hur layout är viktigt och att många texter faktiskt också innehåller bilder.

Effektiv visuell kommunikation
Bo Bergström
Författaren ger exempel på hur man kan kommunicera visuellt och om tänket bakom kommunikation med bilder, färger, former och medier. En bok som kan vara bra att ha som uppslagsverk, även när man är klar med skolan.

Engelska och engelska språkets påverkan i Sverige

Engelskan i Sverige - Språkval i utbildning, arbete och kulturliv
Svenska Språknämnden
I skolan lär vi oss engelska. Men vilken betydelse har engelskan i den svenska utbildningen och näringslivet? Här får man en inblick i ur språkvalet mellan svenska och engelska kan se ut.

A University Grammar of English with a Swedish Perspective
Maria Estling Vannestål
En grammatikbok om engelska med ett svenskperspektiv. Här finns, förutom ren grammatik, exempel på hur svenska studenter brukar göra fel på engelska. Ganska enkelt språk men boken är tjock...
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It