Litteratur / 2014 / 0       

Svindlande höjder

Jag har försökt läsa den här boken, Svindlande höjder, flera gånger, men det är en sån där bok som bara inte fungerar för mig. Det är en riktig klassiker, jag känner mig nästan tvungen att läsa den, och jag vill läsa den, men det är svårt. Emily Brontë skrev romanen 1874, länge sedan alltså, och det kan vara en anledning till att jag har svårt att läsa den.
 
Boken har också två berättare (först en manlig och sedan en kvinnlig), något som jag tycker är oerhört irriterande. Jag insåg inte detta först och det var då det blev jobbigt att läsa. Det finns inte heller så många miljöbeskrivningar, i alla fall inte i början av boken. Visst, den utspelar sig på ett gods uppe på en blåsig hed, men jag vill ha mer miljöbeskrivningar för de olika scenerna i boken. Jag tycker också att det är komplicerat för många av karaktärerna har samma namn, de kommer från samma familjer. Det kanske klarnar upp lite när jag har kommit längre fram i boken men jag har redan börjar om flera gånger och man ska väl inte behöva tvinga sig själv för att läsa en bok, eller hur?
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It