Film & TV / 2014 / 0

Recension av Harry Potter-filmerna

För nästan tre veckor sedan åkte jag och syrran till Harry Potter Exhibition i Norrköping. Vi förberedde oss inför resan genom att se om alla åtta Harry Potter-filmer. Vi har ju sett dem flera gånger och de går på tv då och då, men det var särskilt roligt att faktiskt alla filmer i rad så här. Nu förstod man verkligen hur allt hänger ihop och man ser detaljerna på andra sätt än om man bara plockade ut en film från serien och tittade på bara den.

Den första filmen i serien gjordes 2001 och den sista 2011. Många i min generation, 90-talisterna, har vuxit upp med Harry Potter. Skådespelarna har vuxit upp framför kameran och filmats i fler år än vad de inte filmats. Filmerna är baserade på J. K. Rowling sju böcker men det finns åtta filmer, eftersom den sista blev tvungen att delas upp i två delar eftersom den blev så lång. De första två filmerna tycke jag är rena barnfilmer, här får man följa Harry Potter när han får veta att han egentligen är en berömd trollkarl, när han börjar på skolan Hogwarts och återigen möter mannen som försökte döda honom när han var liten. I den tredje filmen blir det lite läskigare, då rymmer en farlig fånge från trollkarlsfängelset och alla tror att han är ute efter Harry Potter. Tonen i de följande filmerna blir mörkare då de mörka krafterna i trollkarlsvärlden växer. Till slut börjar tar Harry Potter och hans två kompisar upp jakten på Voldemort, den farligaste trollkarlen någonsin, för att döda honom innan han dödar Harry.

Det är svårt att skriva en recension om en sådan här filmserie som innehåller så mycket: magi, kärlek, spänning, underhållning och vänskap. Men jag kan i alla fall säga att jag verkligen gillar den. Eller mina favoriter är filmerna 5 - 8, just eftersom de första filmerna är lite barnsliga. Det finns egentligen inget liknande. Författaren till böckerna som filmerna är baserade på, hon har verkligen hittat på allt. Det handlar om en helt ny värld, med nya varelser, nya prylar och händelser. Det är riktigt imponerande. Och för er som inte gillar att läsa så tycker jag att ni hellre ska se filmerna, det är lättare och går fortare.
Namn
E-post

URL