Övrigt / 2016 / 0       

#jagsmygerinte



Better Bloggers, som är ett nätverk för bloggare, lanserade i december kampanjen #jagsmygerinte, vilket jag numera deltar i. Konsumentverket släppte i vintras en vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier och i januari granskade SVT smygreklam på bloggar och sociala medier, under hashtaggen #doldreklam. Det händer med andra ord ganska mycket i bloggbranschen just nu.
 
Enlig marknadsföringslagen ska läsare snabbt kunna identifiera om det handlar om marknadsföring - samarbete, sponsrade inlägg eller liknande -  och eftersom jag vill utvecklas och faktiskt börja tjäna pengar på min blogg har jag gått in och ändrat lite i mina gamla inlägg för att förtydliga detta.Jag har, hittills, inte tjänat en enda krona på bloggen, men jag har fått gratis utskick och då vill jag vara tydlig med det. Jag använder också affiliatelänkar (vilket jag markerar med texten "Detta inlägg innehåller annonslänkar"), vilket betyder att om mina läsar klickar på de länkar och köper något, får jag en slant.
 
För det är viktigt för mig att vara tydlig. Jag, som har bloggat i snart åtta år och som läser många bloggar, märker snabbt när det handlar om reklam på bloggar, men detta är ju inte lika tydligt för alla. Man kan ljuga hur mycket man vill på sin blogg, men om man bryter mot lagen tappar man läsararnas förtroende och vad är då meningen med att blogga? Genom att göra som man ska från början skapar man ett förtroende och visar att man är professionell med sin blogg. Jag tycker att vi bloggare är smarta som insett att vi kan göra samarbeten med företag, det går att utveckla sin hobby ännu mer, men det är samtidigt viktigt att vara tydlig från början. Därför uppmanar jag alla som bloggar eller är aktiv i andra sociala medier, för sina läsares skull men främst för sin egen skull, att vara extra tydliga med när det är marknadsföring och reklam. Det innebär ju att man menar allvar med sin blogg och vill väl.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It