Tankar / 2013 / 0       

En liten fundering

Jag och min syster gick en runda på stan i måndags och vi stannade till vid ett café för att äta lunch. Jag är rätt dålig på att dricka över huvud taget så jag ville inte köpa en stor läsk, jag valde istället en liten Festis. På menyn stod det Festis, men drickan jag fick var i själva verket av märket Smakis. Visst, båda är måltidsdrycker i små tetraförpackningar men det är olika märken, en Smakis är inte en Festis.
 
Vi började då diskutera de här med att märken på produkter kan bli det allmänna ordet för liknande produkter. Lypsyl till exempel. Det finns bara ett Lypsyl och det är originalet. Men många kallar andra sorters läppbalsam för lypsyl. Det är samma sak med Jeep-bilar. Det finns ett märke som heter Jeep men det är lätt hänt att man kallar liknande bilar för jeep.
 
Jag kan bara komma på de här tre exemplen, Festis, Lypsyl och Jeep men det skulle var roligt att få höra om ni kan komma på fler för det finns säkert många fler.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It