Film & TV / 2013 / 0       

The Perks of Being a Wallflower


Jag hörde talas om den här filmen när den hade biopremiär i USA och hur mycket jag än letade så kunde jag inte hitta ett datum när den skulle ha biopremiär här i Sverige. Jag vet inte ens om den har gått på bio, men jag såg den på tv i helgen i alla fall. Filmen är baserad på Stephen Chbosky roman med samma namn och författaren skrev också filmmanuset och regisserade filmen.
 
The Perks of Being a Wallflower handlar om Charlie som ska börja sitt första år i high school. Han är blyg och har inga vänner och hans plan är att förbli ouppmärksammad. Han inser sedan att det skulle vara bra att ha några vänner så när han träffar Patrick och hans styvsyster Sam känner han för första gången på länge hur det känns att inte vara ensam. Han upplever vänskap, kärlek, sin första kyss, svek, slagsmål och många oförglömliga stunder. Filmen utspelar sig i början av 1990-talet, ungdomarna har tegelstenstora mobiltelefoner, skriver på skrivmaskiner och spelar in blandband på kassettband åt varandra. Charlie trivs i sin nya grupp men han tänker hela tiden på en händelse som har med hans döda moster att göra.
 
Jag gillade verkligen den här filmen. Det var spännande att se Emma Watson, som var med i Harry Potter-filmerna, att spela en modern (om man nu ska kalla 90-talet för moden tid) tjej som har vanliga problem. Egentligen så gillade jag ju faktiskt alla huvudkaraktärer. Jag tror att många kan känna igen sig i att ibland vilja vara osynlig för att i andra stunder göra vad som helst för att få uppmärksamhet. Trots att man ingår i en gemenskap med vänner som är lika som en själv så har man ändå vissa saker man vill hålla för sig själv och alla har egna problem att handskas med. Filmens budskap är nog att det är lättare att handskas med problem om man omger sig mer personer som förstår att det är jobbigt istället för att låtsas som att allt är okej.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It