Tankar / 2013 / 0       

Hur får man erfarenhet utan att ha haft ett jobb?

Nu när min praktik och mitt korta sommarjobb är slut så är jag ju arbetsös igen. Nu fortsätter jakten på ett arbete. Det går som det alltid har gått - trögt. Jag svarar på jobbannonser, skickar in spontanansökan, men får inget svar. Jag letar jobb här i stan men även i Enköping, Uppsala, Stockholm, Eskilstuna, Örebro och alla möjliga städer här runt om i trakten. Men ärligt talat så ser jag inte direkt fram emot att börja pendla flera mil till ett jobb varje dag. Det skulle kännas bäst att få ett jobb så nära som möjligt.
 
Problemet är väl att det finns väldigt få sådana jobb. Om de finns så har företagen krav på att man ska ha erfarenhet. Som nyutbildad känns det inte särskilt lockande att söka de jobben när man vet att det finns sökanden som faktiskt har den erfarenheten. Men hur ska jag kunna få mitt första riktiga jobb någon gång om alla företag insisterar med att söka efter kandidater med erfarenhet? Jag måste ju komma in någonstans. Utan erfarenhet får man inget jobb men utan jobb får man ingen erfarenhet.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It