Litteratur / 2013 / 0       

Två klassiker av Charles Dickens

Nu under vintern och våren har jag läst två böcker på engelska av Charles Dickens som jag fyndade för 5 kr/st förra vintern. Jag har även sett serierna baserade på böckerna som visades i höstas på SVT.
 
Först läste jag Great Expectations (Lysande utsikter) där man får följa den föräldralöse Pip som i självbiografisk stil berättar minnen från barndomen till vuxenlivet, några år efter det att historiens stora konflikter är lösta. Historien har lånat drag från författarens eget liv, liksom från flera av hans andra romaner, då han hämtat inspiration från sitt liv och möten med andra människor.bDen här boken jag ganska lättläst trots att den är skriven på engelska och språket är rätt gammeldags. Den hade många roliga inslag, författaren kan faktiskt vara komisk trots att handlingen är allvarlig.
 
Nu under våren har jag läst David Copperfield. Boken handlar om en liten pojkes barndom och uppväxt, allt skildrat med en sällsynt friskhet. Men romanen överflödar också av färgstarka bifigurer: Optimisten Mr Micawber, den ödmjuke Uriah Heep, den barska mostern Betsey Trotwood och tjänsteflickan Peggotty med ett hjärta av guld. Det tar ett tag att vänja sig vid språket i denna bok, det känns lite svårare än i Great Expectations. Här finns bland annat långa meningar som jag var tvungen att läsa om flera gånger eftersom jag tappade bort mig. Men det är en bra historia. Jag tror också att det har hjälp att jag såg serierna på tv innan jag läste böckerna.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It