Tankar / 2013 / 0       

Trender och dess konsekvenser

I dagens samhälle, med iPads och smartphones, kan man faktiskt lätt känna sig lite bortglömd. Nu pratar alla om appar hit och dit - "ladda ner appen och läs mer..." - men det förutsätter att alla har telefoner med den möjligheten, eller hur? Och alla har faktiskt inte smartphones, nej, inte ens i dagens moderna samhälle så har alla sådana mobiltelefoner. Tekniken utvecklas då fort, ena minuten trodde man att man var modern när man köpt det allra senaste för att senare upptäcka att det blivit omodernt.
 
Jag köpte min HTC Wildfire S för lite mer än två år sedan. Just då var den inte så där jätteny men den var inte gammal hellre. Jag ville inte köpa en iPhone, som alla andra hade, eftersom jag tyckte de var fula. Nu, två år senare fungerar den exakt lika bra som när jag köpte den. Två år är kanske lång tid för en mobiltelefon men jag är fortfarande nöjd med den och tänker inte köpa en ny mobil förrän den här går sönder.
 
Min syster, däremot, hon har en LG 360 som hon köpte runt 2009. Mobilen har ingen internetuppkoppling men hon kan ringa och skicka sms med den. Hon har på den senaste tiden upptäckt att man kan känna sig bortglömd om man inte har den senaste tekniken. Vi fick ett nyhetsbrev från H&M på mejlen där det stod att man kunde få ett gratis nagellack om man visade upp nyhetsbrevet i kassan i butiken. Det förutsätter ju att man kan läsa mejlen i mobilen, vilket min syster inte kan. Så hon skrev ut mejlet på ett papper istället och visade upp det. Lite krångligt, jag vet, men hur skulle hon annars ha gjort?
 
Kan man känna sig diskriminerad för att man inte följer trender? Måste man följa trender, är det alla skyldighet att göra det, för att "hänga med i samhället"? Är det rätt att använda ordet "diskriminerad" i det här sammanhanget eller borde det till exempel stå "erbjudandet gäller ej för er som inte har en smartphone" för att det ska räknas som diskriminering?
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It