Litteratur / 2014 / 0       

Nick Hornby - Juliet, Naked

Musikern Tucker Crowe har inte gett ut en skiva eller gått med på att bli intervjuad på mer än 20 år. Duncan i en liten småstad i England ägnar all möjlig tid åt en hemsida tillägnad idolen medans Duncans flickvän Annie börjar undra om detta är allt som relationen har att erbjuda. Annie längtar efter barn men när Duncan efter femton år erkänner att han varit otrogen bryter de upp. Då händer det oväntade - Tucker Crowe släpper en ny version av ett av sina mest kända album. Duncan tycker att det är ett mästerverk och Annie kontrar då med att skriva en kritisk recension på hemsidan. Till sin förvåning får hon ett svar - av Tucker Crowe själv. De börjar mejlväxla och snart börjar Annie ana vad som egentligen ligger bakom Tuckers långa tystnad.
 
Den brittiska författaren Nck Hornby är känd för romaner som Om en pojke, High Fidelity, Fever Pitch och Fallhöjd. Alla har gjort succé men i det här fallet blir jag besviken. Den är inte bra men inte dålig heller. Den känns bara lite mesig, när jag läste klart boken hade jag en tanke i huvudet - var det allt? Baksidetexten låter ju lockande, eller hur? Vad var det som gjorde att musikern helt plötsligt drog sig tillbaka, det är ju ett mysterium. Men jag blev inte särskilt imponerad. Språket känns inte heller så speciellt, det var faktiskt lite svårt att hänga med, men jag antar att det är Nock Horbys speciellt stil.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It