Tankar / 2014 / 0       

Hinna med mer!

Jag läste en artikel i tidningen iForm som handlade om hur man kan hinna med mer varje dag utan att stressa. Jag har skrivit om det tidigare, jag gör milslånga att göra-listor som växer för varje dag, men jag tycker aldrig att listorna blir mindre. Ett tips i artikeln var att skriva en lista för en dag i taget. Vad är det som måste göras just idag? Jag provade det tipset en måndag och fick ganska mycket gjort (tvätta, träna, städa m.m) men kvar blev ändå de tråkiga sakerna på listan som jag inte "hann" med.
 
I artikeln står det även att man ska uppskatta hur lång tid sakerna man vill skriva upp på att göra-listan tar, innan man skriver upp dem. Man kan inte hinna med allt. "Acceptera att du bara kan planera ca 60 procent av din tid". Det stämmer nog ganska väl, i alla fall utifrån min erfarenhet. Man kan också dela upp sakerna, göra en sak i 15 minuter, ta en paus och fortsätt sedan igen. Nu för tiden vill jag ha som mål att faktiskt göra minst en sak som står på mina att göra-listor (det stämmer, jag har flera, inte bara en!) varje dag. På så sätt kanske listan minskar så småningom och jag kommer inte känna mig så stressad.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It