Litteratur / 2014 / 0       

Berättelsen om Pi

Efter ett tragiskt skeppsbrott guppar en ensam livbåt mitt ute på Stilla havet. Ombord finns en hyena, en zebra, en orangutang, en två hundr a kilo tung bengalisk tiger och så Pi - en sextonårig indisk pojke. Det här är Pis berättelse om de dagar och nätter han tillbringar på havet, så småningom ensam med tigern Richard Parker. Trots att kampen för överlevnad är hård har Pi tid att fundera över livet och Gud, människorna och djuren. Han får uppleva ensamhet i ordets mest grymma betydelse, men lär sig också att uppskatta det sällskap som erbjuds. Genom sin enkla och okomplicerade syn på tillvaron klarar han sig igenom det ena äventyret mer fantastiskt än det andra.
 
Jag fick den här boken i födelsedagspresent i augusti och har läst den nu under julen. Den har filmatiserats, trailern finns att se här. Jag bestämde mig för att läsa boken först och senare se filmen. Först blev jag lite besviken, för den första tredjedelen av boken handlar inte alls om det som står på baksidan av boken. Det handlar inte alls om en liten båt på havet och en pojke. Det är mer bakgrundshistoria, hur Pi tänker om livet, religion och hur livet innan den fruktansvärda båtresan såg ut.
 
Det är nog först i mitten som det blev spännande. Just där finns det knappt några dialoger. Man får följa Pi och tigern, hur de försöker överleva på båten och hoppas hitta land. Ja, det är ju en fantastisk historia, men själva ramberättelsen (som man kan se lite av i början av filmtrailern på Youtube) tycker jag var alldeles för kort. Allt som allt, en helt okej bok, spännande ibland, men inte en av mina favoritböcker.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It