Litteratur / 2014 / 0       

Wise Children av Angela Carter


Denna bok köpte jag billigt på en outlet som Bokia hade för några år sedan här i stan. Det står inget om handlingen på baksidan, bara massor av citat från recensioner om boken. Boken är på engelska och är skriven 1991 av en känd brittiska författare Angela Carter som började skriva boken efter att hon blivit diagnostiserad med cancer.
 
"A richly comic tale of the tangled fortunes of the two theatrical families, the Hazards and the Chances, Angela Carter´s witty and bawdy novel is populated with as many sets of twins and mistaken identities as any Shakespeare comedy, and celebrates the magic of over a Century of show business..."
 
I Wise Children möter vi ett tvillingpar som består av Dora och Nora Chance. De ska fira sin 75:e födelsedag och Dora berättar då för läsaren att det också råkar vara deras far och hans tvillingbror, Melchior Hazards, 100:e födelsedag. De två tjejerna växer upp och börjar jobba som körflickor på teatern. Dora berättar om sina minnen, om sin konstiga familj, hur hon och syster framträder och blir kända och samtidigt inte längre får träffa sin pappa. De har varit med om mycket och känner nu när de fyllt 75 år att de inte är redo att dö på ett bra tag.
 
Handlingen utspelar sig på en teater runt andra världskriget och det känns lite magiskt. Det finns många kopplingar till Shakespeare och mystik och jag tyckte att den här boken lät bra men det var lite svår att läsa. Det fanns många svåra ord och jag tror inte att jag alltid uppfattade rätt. När man blir osäker på om det man läser verkligen är det som författaren menade, då blir det inte lika roligt att läsa. Jag fick kämpa för at läsa klart och om jag ska vara helt ärlig så läste jag inte ens den sista fjärdedelen av den, jag bläddrade bara igenom sidorna. Jag ville ju i alla fall veta hur den slutade. men jag skulle inte rekommendera den här boken. Den hade kanske varit lättare att läsa den om den inte var på engelska men jag tror inte att det finns en svensk översättning.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It