Tankar / 2014 / 0       

Tips för er som bloggar

Jag har bloggat sedan sommaren 2008, vilket gör att det blir totalt sex år i år. Det känns absolut inte som så länge men jag kan säga att jag har bloggat på allvar i kanske bara fyra av de sex åren. De första åren (på min gamla blogg, Words by Caroline) var mer som dagboksanteckningar men de senare åren har jag skrivit mer om vad jag är intresserad av och vad jag själv skulle vilja läsa på en blogg. Som person är jag väldigt strukturerad, jag älskar listor och att ha ordning och reda. Så det är kanske ingen överraskning att jag planerat hur jag ska blogga. Jag har en svart anteckningsbok där jag skriver upp allt som har med bloggen att göra. Allt för att jag ska ha bra koll på det och en bra blandning på inläggen.
 
Min syster tipsade häromveckan om Fanny Staafs blogg, och när jag läste den så såg jag att hon i ett inlägg gav tips till bloggare. Mycket handlar om att det är bloggaren själv som styr sin blogg, att ha många bilder i inläggen istället för endast text, att ha en enkel och läsvänlig bloggdesign, att ha en struktur i planeringen av inlägg, att uppdatera bloggen ofta och att inte blogga bara för att blogga samt att ha en kommunikation med sina läsare och att inte ta negativ kritik på för stort allvar.
 
Jag håller med mycket som Fanny Graaf skriver om. Det känns mycket lättare att blogga när man har struktur. Så jag tipsar alla som bloggar och känner att de behöver mer struktur att skaffa en fin anteckningsbok och börja skriva. Jag har en lista över vilka inlägg som kommer upp vilka dagar, en över förslag på inlägg (sorterat på de olika kategorierna), en lista över förslag på inlägg då jag får skrivkramp samt en över återkommande inlägg.
 
Blogg.se, där jag bloggar, har nyligen publicerat en bloggskola där man kan läsa mer om hur man kan blogga. Klicka på bilden ovan för att lära dig mer om typsnitt, copyright, fotografering samt hur man kan blogga genom blogg.se.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It