Litteratur / 2014 / 0       

Bokrecension - träning & hälsa

Born to Run (Christopher McDougall)
Tyvärr så läste jag aldrig denna bok, för jag såg när jag kom hem att just detta exemplar var på engelska, och jag skulle aldrig orka läsa den då. Jag ska gå tillbaka till biblioteket och låna den svenska versionen. Boken handlar om varför människan är född för att springa och varför det mesta vi lärt oss om träning är fel.
 
Den ultimata löparguiden (Sally Edwards, Carl Foster & Roy M. Wallack)
Förutom att denna bok kändes väldigt amerikansk så gillade jag inte att författarna förespråkar pulsklockor så mycket. Det kändes som att jag inte kunde träna utifrån de träningsscheman som finns i boken eftersom jag inte har en pulsklocka. Jag kan förstå att det kan vara ett bra hjälpmedel i löpningen men även vi som saknar pulsklocka vill kunna löpträna.
 
Mattilåtet (Gisela Van Der Ster)
Jag har blivit rekommenderad denna bok eftersom jag har lite svårt med mat på grund av mina magproblem. Här stod mycket om de vanligaste ätstörningarna men även om vad mättnad och hunger egentligen är, hur man kan tänka när det gäller mat och hälsa och vilken slags mat vi behöver. Den var för övrigt ganska tråkig, jag läste den inte, jag bläddrade igenom tills jag hittade det jag ville läsa mer om.
 
Träna 3 minuter i veckan (Michael Mosley & Peta Bee)
Jag gillar Michael Mosley, inte för att han kom på 5:2-metoden utan för att han förklarar saker på ett bra sätt. han har vart med i många hälsodokumentärer på SVT. Just denna bok handlar om att man inte måste träna så långa pass för att få ut effektiv träning. Just 3 minuter i veckan tycker jag låter lite för lite, men det är en tanke.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It