Övrigt / 2014 / 0       

En typisk arbetsdag

Jag vaknar kl. 03:57 på en torsdagsmorgon. Det är ingen idé att somna om för väckarklockan kommer ringa om tre minuter i alla fall. Jag går upp, går till köket, häller upp ett glas apelsinjuice (jag måste ha något i magen innan jag åker till jobbet, men jag äter mer när det är dags för förmiddagsfika på jobbet) och går sedan med det till badrummet. Där sätter jag i linserna i ögonen, tvättar och smörjer in ansiktet med ansiktskräm. Sedan tar jag med mig juiceglaset till mitt rum, ställer det på skrivbordet. Där hade jag redan kvällen innan lagt fram mina sminkprodukter i den ordning som jag använder dem, allt för att spara tid. Jag sminkar mig lätt och var tjugonde sekund tar jag en sipp av apelsinjuicen. När jag sminkat mig klart går jag tillbaka till badrummet, tvättar händerna, borstar tänderna och går på toa. Sedan går jag tillbaka till mitt rum, byter om från pyjamas och morgonrock till de kläder jag vill ha på mig idag, kollar att jag packat allt i min väska, lägger i min matlåda och går mot hallen och sätter på mig skor, jacka och vantar.
 
Kl. 05:25 cyklar jag till busshållsplatsen. Under hela bussresan till Mälardalens högskola här i Västerås så är jag den enda resenären. Jag lyssnar på P3 men lyssnar egentligen inte, jag vill bara inte att det ska vara helt tyst. Väl framme går jag några varv runt högskolan för att behålla värmen, det är riktigt kallt. 15 minuter senare, kl. 06:10 kommer bussen jag åker med till Eskilstuna. Den anländer till centralstationen i Eskilstuna kl. 06:50, det tar tio minuter att gå till jobbet, jag skyndar mig för det är inte skönt alls ute. Kl. 07:00 anländer jag till jobbet, 3 timmar efter att jag gått upp från sängen hemma.
 
Samma procedur upprepas sedan när jag ska hem, fram i omvänd ordning. Jag går från jobbet kl. 16:50 till bussen vid centralstationen i Eskilstuna som avgår 17:15. Den kommer fram till högskolan i Västerås kl. 17:55, precis då min buss hem åker förbi. Kul, bara att vänta i 20 minuter på nästa. Kl. 18:30 kommer jag äntligen hem, jag byter om till mer bekväma kläder, äter kvällsmat, oftast något lätt som en smörgås och en skål yoghurt och läser morgontidningen, eftersom den inte hade kommit på morgonen. Sedan går jag till badrummet, tar ur linserna ut ögonen, tvättar bort sminket, tvättar och smörjer in ansiktet med ansiktskräm och borstar tänderna. Jag hinner kanske sätta mig vid datorn någon timme men kl. 20:30 är det dags att gå och lägga sig om jag ska orka gå upp runt  kl. 4:00 dagen därpå igen.
 
Detta upprepas måndag - fredag. Det är inte normalt. Jag rekommenderar alla som söker jobb att verkligen försöka hitta ett jobb i staden där de bor, för det är inte roligt att pendla till jobbet, det är inte roligt att sitta på en buss 3 timmar om dagen och det är absolut inte roligt att gå upp kl. 04:00 och komma hem kl. 18:30.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It