Tankar / 2015 / 0       

Att starta en egen blogg - Del 1 av 3

Att starta en egen blogg - Del 1 av 3: Lite att fundera på innan
Jag har bloggat i totalt sju år. Min första blogg startade jag hösten 2008 och jag bytte till denna, Caroline WM, i februari 2013. Jag har alltså stor erfarenhet av att blogga så jag tänkte ge lite tips och råd för er som funderar på att starta en egen blogg eller som precis har kommit igång att blogga. Att blogga är kul, jag har gjort det så länge att det är en del av mig, men det tar tid och ibland får jag skrivkramp. Men jag gillar det eftersom det blir som en slags dagbok. Det är intressant att gå tillbaka till arkivet och både läsa om vad jag skrev om förr men också att inse hur mycket jag har utvecklats, både i skrivande, foto och design. Detta tror jag är kunskaper som är värda mycket, speciellt i dagens samhälle när mycket sker på datorn.
 
Varför vill du börja blogga?
Själv vet jag inte riktigt varför jag började blogga. Jag läste många andra bloggar och bestämde mig en dag för att börja blogga själv. Det handlade mycket om att skriva helt enkelt, jag tänkte inte på vem som kunde läsa det, jag skrev för min egen skull. Men det är ändå bra att ha funderat på varför man vill blogga innan man skapar sin egen blogg. Är målet med bloggen att ha en privat dagbok (man lösenordsskydda bloggen så bara du kan läsa den), att nå ut till andra genom till exempel en portfolio-blogg eller att komma i kontakt med andra som har samma intresse som du?

Vad vill du blogga om och för vilka?
Jag startade min blogg när jag gick  sista året på gymnasiet och i början skrev jag om vad jag hade gjort i skolan. Det var mest som en dagbok för mig själv. Men åren fick jag nya intressen och då kändes det bara naturligt att börja blogga om dem också. I många fall så är det faktiskt intresset som styr vad man börjar blogga om. Är det träning, foto, mode eller skönhet som intresserar dig? Själv har jag inte riktigt valt någon nisch för min blogg för jag har många olika intressen. Genom att skriva om många olika ämnen tror jag också att man kan nå fler läsare.
 
Det är nog först är man får sin första kommentar på bloggen som man inser att andra också läser den. Jag var väldigt privat och hemlig med min första blogg. Jag ville inte skriva för personligt och det dröjde många år innan jag lade upp den första bilden på mig själv. Men det är roligare att läsa en blogg där man får en hum om vem personen bakom bloggen är. Det var första för några år sedan som jag kopplade min blogg till Facebook och gick ut med att jag hade en blogg (och då hade jag ändå bloggat i fem år redan). Jag försöker nu skriva om varierade ämnen och tänker mer på vilka som läser bloggen. 
 
Vad ska bloggen heta och vilken bloggportal vill du använda?
När det är dags att  bestämma vad bloggen ska heta så rekommenderar jag er att fundera länge. Det ska kännas unikt, vara ganska kort och personligt. Det är alltså jättesvårt, jag vet, men bloggen kommer förmodligen bli bedömd efter vad den heter så välj smart. Eftersom jag bloggar om olika saker så ville jag inte ha ett speciellt ämne i mitt bloggnamn, utan det blev helt enkelt en del av mitt namn istället. Det är ändå jag som bloggar och jag bestämmer vad som ska stå på bloggen.
  
Jag startade min blogg via bloggportalen blogg.se eftersom många bloggar jag läste fanns där. På blogg.se får man styra utseendet på sin blogg själv och det är enkelt att blogga där. Det finns många andra bloggportaler, det bästa är att googla på dem innan man bestämmer sig för en. När man har valt vad bloggen ska heta och på vilken bloggportal man vill använda så kan man också köpa en egen domän (t.ex. minblogg.se) men det tycker jag är lite överkurs.

Hur ska din blogg se ut?
Här är det återigen vad du vill blogga om som styr utseendet. I början är det svårt att förstå all kodning, jag valde en färdig designmall när jag började blogga, det är det allra enklaste. Men genom att googla och testa lär man sig. Det är en bra idé att säkerhetskopiera all kodning, för det kan lätt bli fel. Jag lärde mig även webbdesign när jag pluggade på högskolan men jag tycker jag har lärt mig mest genom att googla och testa själv. Rent allmänt tycker jag att man ska satsa på en enkel design med ljusa färger och tydliga typsnitt. Gå gärna till biblioteket och låna några böcker om layout och design för webben. Här är tips på en blogg som skriver om bloggdesign: Designa din blogg.
 

 
Del 2 kommer handla om vad man bör tänka på när man väl börjar blogga: hur man skriver första inlägget, tips på hur man får bloggen att bli en del av vardagen och hur man kan göra om man börjar tveka på sig själv eller tappar intresset för bloggen.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It