Litteratur / 2015 / 0       

Tips på bra studentlitteratur

Nu i sommar är det tre år sedan jag tog examen från Målardalens högskola efter att ha pluggat på Kandidatprogrammet i språk och humaniora med inriktning kommunikation i tre år. Det känns som att det är länge än tre år sedan jag fick min examen för det har hänt så mycket sen dess, men det kanske man ska se som en positiv sak. Efter min examen gick jag en kurs i webbdesign och sen var det slut med utbildning för min del. Nu koncentrerar jag mig istället på att hitta ett jobb.
 
Under mitt första år som student köpte jag faktiskt all min kurslitteratur själv, men jag insåg senare hur dyrt det skulle bli. Mitt sista år lånade jag istället all kurslitteratur på biblioteket. Jag har kvar alla böcker jag köpte men funderar på att sälja en del som jag inte vill ha länge på Blocket eller Tradera. Men de fem böcker på bilden ovan är sådana som jag vill behålla för jag känner att jag kan ha användning av dem även när jag börjar jobba. Och jag skulle även kunna tipsa er som ska utbilda er inom kommunikation, språk och media att läsa dessa.
 
Effektiv visuell kommunikation, Bo Bergström
Boken ger en insikt i hur man bland annat formar ett budskap i nyheter och reklam, hur man planerar strategiskt, när fram till läsare, väljer typografi, utnyttjar bilder och skapar grafisk form. En bra bok att ha som handlar mycket om media i olika former.
 
Den visuella texten, Anders Björkvall
Denna använde jag mycket när jag skrev mitt examensarbete som handlar om layoutmönster i tidningsannonser. Här presenteras en modell för analys av visuella texter (innefattar både bild och text) och ger många exempel från reklam, läroböcker och olika vardagstexter.
 
Skrivboken, Siv Strömquist
En bra bok att använda sig av när man pluggar på universitet eller högskola. Vänder sig till alla som skriver, oavsett vad man skriver, alla som vill skriva och bli bättre.
 
Svenska skrivregler, Språkrådet
En jättebra bok att ha även i arbetslivet. Innehåller Språkrådets rekommendationer för hur man skriver och utformar texter. Det handlar om grammatik men även hur man skriver till exempel minnesanteckningar och rapporter.
 
Språkriktighetsboken, Svenska språknämnden
Ett slags uppslagsverk om språkfrågor med bra beskrivningar och förklaringar om till exempel när man ska använda de eller dem, före eller innan samt större än mig eller större än jag. En riktigt bra bok att bläddra i när man är osäker på språkfrågor.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It