Tankar / 2015 / 0       

Att starta en egen blogg - Del 2 av 3

Att starta en egen blogg - Del 2 av 3: Börja blogga
I den första delen av min bloggskola berättade jag lite om vad man bör tänka igenom innan man startar en egen blogg. Man bör ha målgrupp, syfte och namn klart för sig innan man tar nästa steg. Är allt detta klart så är det bra att sätta igång att blogga.

Hur du skriver ditt första inlägg
Det svåraste med bloggen är att skriva det allra första inlägget. Det enklaste är kanske att skriva en kort presentation om sig själv - hur gammal man är, var man bor och vilka intressen man har. Jag brukar alltid skriva det inlägg jag har tänkt skriva och bestämmer rubriken sist - korta rubriker som är relevanta för inlägget (och undvik helst utropstecken i rubriken). Lägg till bilder om du vill, dela upp inlägget i stycken, det blir lättare att läsa, och kolla igenom så det inte är några stavfel innan du publicerar det.
 
Använd bilder med kvalitet
De flesta som bloggar har en egen kamera som de fotar med. Jag tycker nästan det är ett måste, men det beror så klart på vad bloggen handlar om. Det behöver inte vara en proffskamera, det räcker med mobilkameran. Jag använder en vanlig kamera för att fota saker när jag är hemma och tar mobilen med mig och använder den när jag är ute någonstans. Ljuset är väldigt viktigt när man fotar, dagsljus är att rekommendera och jag använder aldrig blixt. När man tagit en bild kan man redigera den innan man laddar upp den på bloggen. Jag använder Pixlr Editor för att redigera bilder och Picasa för att göra kollage. Om du använder andra bilder än dina egna, ange då källan.
 
Att hitta struktur och motivation
Det som jag tycker att man lär sig med åren med bloggandet, det är att skapa en slags struktur kring det. Jag har som sagt bloggat i 7 år och jag började tidigt använda en bloggbok för att få lite ordning på mina tankar om bloggen. Jag skriver ner vilka inlägg som ska publiceras vilka dagar, förslag på inlägg och andra tankar. Det gör det mycket lättare istället för att ha allt i huvudet. Jag tidsinställer de flesta av mina inlägg, dvs jag skriver dem i förväg och bestämmer när de ska dyka upp på bloggen. Ett inlägg om dagen är mitt mål, i bland blir det två och ibland inget, men ett om dagen känns lagom. Jag har ganska lätt för att komma på idéer till inlägg och har många förslag som bara ligger och väntar. Det tar tid och energi att blogga, det är faktiskt ganska tufft. Det är en hobby som man måste jobba ganska mycket med för att hålla levande. Det handlar ju inte bara om att sätta sig vid datorn och skriva.

Ibland går det trögt - men håll ut!
Jag har ibland dagar då jag inte vet vad jag ska skriva om eller inte känner för att skriva något alls. Då gör jag inte det. Gör hellre en bloggpaus än att skriva om något bara för att skriva. För att hitta inspiration och lust till att blogga läser jag många andra bloggar men även min egen. Det är just det som är så fantastiskt med bloggar, man kan gå tillbaka i arkivet och kanske skriva om något du redan skrivit om, fast med ett nytt perspektiv. Om du inte vet vad du ska blogga om, så skriv om det du gör - bakar du något gott, varför inte fota slutresultatet och dela med dig av receptet? Såg du en bra eller dålig film i helgen, skriv då en recension. Skriv om saker du tänker på och om saker du vill ha, platser du vill besöka och saker du vill göra. Det är okej att tveka på sig själv, men kom ihåg att det är din blogg, du bestämmer vad den innehåller, hur ofta den ska uppdateras. Du kan till och med ta bort din blogg om du tröttnar på den, men kom ihåg att det inte går att återställa, allt försvinner för gott. Ett sista förslag vid skrivkramp är att fråga läsarna vad de vill läsa. Ha en frågestund där de får ställa frågor till dig, det är ett bra tillfälle för de att lära känna dig.
 

 
Del 3 och sista delen kommer handla allmänt om hur saker och ting fungerar i bloggvärlden. Copyright, bloggetik, kommentarer och sociala medier är några saker jag kommer ta upp.
 
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It