Mode & stil / 2016 / 0       

Bekväma kläder

När du sitter på bussen ner till stan och för fjärde gången på mindre än en halvtimme måste dra upp bh-bandet som glidit ner för axeln, då sätter det verkligen stämningen för dagen. Eller när jeansen med hög midja du valt för jobbintervjun inte alls ser så bra ut nu som de gjorde när du satte på dig dem vilket bidrar till att du nu inte längre känner dig lika självsäker. Eller när klänningen är för kort och du omedvetet går och drar i den eftersom du är orolig att den ska blåsa upp. Eller när de nya snygga, men tyvärr obekväma, skorna skär in i hälarna och du vill inget hellre än att sparka av dig dem. 
 
Jag märker ofta att mitt humör påverkas mycket av vilka kläder jag har på mig. Jag kan använda alla kläder i min garderob, det finns inget där som är obekvämt eller för litet. För jag måste känna mig bekväm i kläderna, annars förstörs hela min dag. Jag kan få dåligt självförtroende om jag hittar något fel på kläderna jag valt att ha på mig. 
 
Till skolavslutningen i nian valde jag att ha på mig ett par helt nya skor, ett misstag jag aldrig gör om igen. Det slutade med att jag fick blodiga skoskav på hälarna, skorna blev smutsiga och det brände i såren. Nu, tio år senare (för det är exakt tio år i år), har jag fortfarande ärr på hälarna och jag har numera jättelätt att få skoskav. Efter jag hade gått ut högskolan valde jag att plugga en extrakurs i webbdesign. Till uppropsdagen hade jag på mig ett halsband med ett lejon på, mitt stjärntecken, för jag tänkte att lejonen kunde ge mig lite mod eftersom det är läskigt att träffa nya klasskamrater och börja plugga igen. Och jag tror att det fungerade.
 
Om jag fick välja skulle jag för alltid gå runt i de skönaste plaggen jag har - sådana som den grå mjukiströjan med tillhörande byxor, från Cubus. De är inte de snyggaste kläderna jag äger, men definitivt de mjukaste och de jag kan känna mig som mig själv i. Men det går ju tyvärr inte. Olika situationer kräver olika kläder - olika masker. Som introvert är jag ändå van vid att bära masker och det är väl likadant med det här att påverkas av kläder. Ibland måste man stå ut och låtsas, för till slut vänjer man sig. 
 
Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It