Litteratur / 2016 / 0       

Bokrecension - Liv efter liv

Jag måste erkänna, jag köpte den här boken främst på grund av omslaget. Men handlingen låter väl inte heller så dum? För tänk om man kunde leva om sitt liv, flera gånger. Det finns inte bara en chans, inte heller två utan flera chanser att få det att bli rätt. Eller att rädda världen från ett oundvikligt öde. Vill man ens det? En vinterdag 1901 föds Ursula Todd. Hon dör innan hon hunnit tagit sitt första andetag. En annan vinterdag 1901 föds Ursula. Hon ger ifrån sig ett skrik och med det börjar hennes liv. Hon dör gång på gång på många olika sätt. Historien har stora planer för henne. Inget mindre än civilisationens öde ligger i hennes händer. 
 
Det som lät spännande visade sig efter ett tag vara ganska svårt att hänga med i. Efter en riktigt chockerande prolog fick jag höga förväntningar som tyvärr inte uppfylldes. Man får följa Ursula när hon växer upp, får uppleva två världskrig, genomgår en olaglig abort, reser utomlands och allt som en kvinna född i början av 1900-talet kunde uppleva. Jag tyckte kapitlena som utspelade sig runt 40-talet var mest intressanta, just på grund av vad som pågick i Europa då, och det är först då som man förstår vad syftet egentligen är. Jag ska nog ta och läsa om den här boken någon gång i framtiden, och då koncentrera mig lite mer. Jag tyckte ju inte att den var särskilt bra första gången jag läste den men jag vill verkligen tycka det, så den förtjänar en andra chans.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It