Mat & recept / 2013 / 0       

Havreplättar med frukt och bär

Förra onsdagen gav jag och min syster oss ut på en joggingtur före frukost. För min del kändes det riktigt bra och när vi kom hem igen var jag riktigt hungrig så jag ställde mig och stekte pannkakor utifrån ett recept från Fitspooration. Jag toppade pannkakorna med en kiwi, en nektarin, lite frysta jordgubbar och naturell yoghurt. Till det blev det ett glas apelsinjuice.
 
Vanliga pannkakor och plättar innehåller ju oftast vetemjöl och jag försöker undvika det nu när jag äter enligt GI-metoden. I det här receptet mixar man havregryn och använder det som mjöl istället.
 
Ca 6 st havreplättar/pannkakor
1 dl mixade havregryn
1 tsk bakpulver
1 ägg
2 msk havreflingor
1 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
 
Blanda torra ingredienser i en bunke. Tillsätt ägg och mjölk och blanda. Häll lite smör i en stekpanna och lägg i lite smet, inte för mycket, de blir degiga om de är för tjocka. Stek på medelvärme tills de börjar bubbla, då är det dags att vända på dem.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It