Mat & recept / 2013 / 0       

Världens godaste pizza

När jag säger pizza så tänker väl de flesta på sådan där pizza man köper från pizzerian, eller hur? Men jag tycker faktiskt att hemmagjord pizza är godare, den smakar mer och är inte lika slaskig. För två år sedan hittade jag ett recept på pizzabotten på internet som inte kräver jäst. Annars tycker jag att det skulle vara jobbigt att behöva knåda degen, låta den jäsa och sedan rulla ut den. Nu behöver man bara blanda allt, lägga på pizza-ingredienser och ställa in i ugnen. Det går jättefort!
 
2 portioner
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
¼ tsk salt
¼ dl olivolja
¾ dl filmjölk eller mjölk

Blanda de torra ingredienserna. Häll i filmjölken eller mjölken och oljan. Arbeta till en fin smidig deg. Platta ut på en plåt, riktigt tunt ska det bli. Lägg på de saker du vill att din pizza ska ha, förslag finns nedan. Toppa med riven ost. Grädda i 12 - 15 minuter på 200 - 225 grader.
 
Tips på fyllning
1. En burk krossade tomater, skivade champinjoner på burk, ruccolasallad, skivad mozzarellaost och salami.
2. En burk krossade tomater, skivade champinjoner på burk, strimlad skinka/kassler i bitar, ananasbitar på burk.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It